Harry de Winter

HarrydeWinter_compressed
Harry de WInter

Harry de Winter – geboren in Oss in 1949 – is creatief ondernemer in hart en nieren. Hij behoort tot de babyboomers generatie en zet zich momenteel vooral in voor veertigplussers als doelgroep. Hij is progressief, politiek geëngageerd en ad rem en heeft zich weten te ontwikkelen tot succesvol creatief producent en zakenman.

Hij begint als radioverslaggever en -presentator van jongerenprogramma’s bij de publieke omroep. Als hij zich tijdens zijn eigen programma bij de NCRV, op televisie beklaagt over een conservatisme van de publieke omroep wordt hij prompt ontslagen. Als tegenreactie richt hij in 1977 ID Film & Video Productions bv (IDTV) op. In eerste instantie blijft hij hiermee jongerenprogramma’s maken en registraties van PinkPop en Torhout Werchter voor de KRO, daarna volgen wereldwijd uitgezonden live-concerten van Lionel Ritchie, Madonna, Prince, Pink Floyd en U2.

Toonaangevend voor die jaren zijn programma’s als Je ziet maar, Clipparade . In de jaren negentig verbreedt IDTV haar aanbod met drama en informatie. In de jaren ’90 wordt het aanbod breder door programma’s als Lingo, Taxi, 12 steden 13 ongelukken en de populaire dramaseries Pleidooi en Oud Geld. IDTV krijgt hiervoor talloze prijzen. Harry zelf wordt ondertussen bij het grote publiek bekend, eerst als panellid aan de tafel bij Sonja Barend en daarna als presentator van het tv-programma Wintertijd, waarin hij bij zijn bekende gasten herinneringen naar boven haalt met behulp van hun favoriete muziek. Zowel bij de publieke als commerciële omroep uitgezonden, zijn in totaal 200 afleveringen van dit programma gemaakt.

In 1996 verkoopt De Winter IDtv aan het Engelse bedrijf Chrysalis en aan de VNU. Hij blijft zelf tot 2001 lid van de Raad van Bestuur en houdt zich bezig met IDtv International.

In de tussentijd heeft hij talloze activiteiten ontwikkeld die hij vanaf 2001 bundelt en uitbreidt in WinterMedia BV. Zo ontstaat kort na de oprichting het plan om een kwaliteitszender van de grond te krijgen, omdat binnen het televisieaanbod in Nederland een deel van het publiek niet bediend wordt. Als blijkt dat TVOase uiteindelijk niet van de grond komt, stapt Harry in 2009 in Het Gesprek, een commerciële zender waar interviews en debatten centraal staan. Het Gesprek koopt samen met Egeria in 2009 NRC Media, waarna Egeria uiteindelijk de stekker uit Het Gesprek trekt. De Winter verkoopt zijn ondertussen verworven aandelen NRC Media. Eind 2011 richt Harry Sarphati Media en DaVID & CO op, samen met Erica Reijmerink en David Lipschits. Sarphati Media houdt zich bezig met de productie van non-fictie televisie, meestal geproduceerd rondom kopstukken uit de Nederlandse cultuur en politiek. DaVID&CO is gespecialiseerd in zogenaamde ‘candid content’.

Klik naar PDF volledig CV